15 september 2016

Update Knooppunt Hoevelaken (september)

Knooppunt Hoevelaken is een begrip omdat je er als automobilist vaak in de
file staat. In 2025 maakt het complexe klaverblad plaats voor een
natuurlijke, groene kom. Op deze vloeiende rondgang stroomt het verkeer
beter door, wat files, luchtvervuiling en geluidoverlast vermindert. Het
ontwerp met veel groen past bovendien beter in het landschap.

Combinatie A1|28, de partij die het project uitvoert, presenteerde in de
zomer van 2015 het aanbiedingsontwerp. Inmiddels is dit ontwerp verder
uitgewerkt in een zogeheten ‘uitwerking voorkeursalternatief’. Hierover kunt
u alles lezen in de bijlage bij deze mail. Hierin leest u in grote lijnen
hoe het huidige ontwerp er uit ziet en hoe het tot stand is gekomen. De
eerste contouren van het ontwerptracébesluit worden toegelicht. Daarnaast
leest u op hoofdlijnen op basis van welke informatie de
milieueffectonderzoeken starten.

Voordat we kunnen starten met de aanleg van het nieuwe knooppunt en de
wegen ernaar toe moet er nog een aantal zaken gebeuren. Het uitgewerkte
voorkeursalternatief is de basis voor het toekomstige (ontwerp)Tracébesluit
((O)TB). Dit besluit vormt het juridisch kader waarbinnen het ontwerp
gerealiseerd moet worden. Bij het opstellen van een (O)TB en het maken van
een ontwerp worden verkeersmodellen gebruikt. Jaarlijks worden deze
verkeersmodellen geactualiseerd. Ook dit jaar is dat op 1 april gebeurd.

Hierbij gaan we uit van groeiscenario’s die onderscheid maken in een laag
groeiscenario (hiermee tonen we nut en noodzaak aan van het project) en een
hoog groeiscenario (hiermee bepalen we welke maatregelen we moeten treffen
om de omgeving te beschermen tegen de effecten van het verkeer).

Kort gezegd laten de nieuwe verkeerscijfers zien dat er in 2030, naar
verwachting, sprake is van relatief meer verkeer in het lage groeiscenario
en relatief minder verkeer in het hoge groeiscenario. Deze twee scenario’s
liggen nu dus dichter bij elkaar.

Dit betekent dat het toepassen van de nieuwe verkeerscijfers extra werk
met zich meebrengt (onder andere om de milieueffecten opnieuw te bepalen).
Daardoor is de planning nu dat het OTB in 2018 verschijnt. Het TB wordt in
2019 verwacht en de weg wordt tussen 2023 en 2025 opengesteld. Dit is een
jaar later dan eerder is gecommuniceerd.

Klik hier voor de uitwerking van het voorkeursalternatief >>

Vragen?
Heeft u  vragen over het project, dan kunt u deze aan het projectteam van
Rijkswaterstaat stellen.
Mail:
knooppunthoevelaken@rws.nl
Telefoon
0800 – 8002.

Meer nieuws

19 februari 2024

23-2 t/m 26-2 werkzaamheden op de A28 nabij Bedrijvenpark...

In opdracht van Rijkswaterstaat voert Heijmans herstelwerkzaamheden uit aan het asfalt op de hoofdrijbaan van...

30 januari 2024

Spoedherstel A28 – Vathorst > Knooppunt Hoevelaken...

In opdracht van Rijkswaterstaat voert Heijmans VANAVOND SPOEDHERSTEL uit aan het asfalt op de hoofdrijbaan...

27 oktober 2023

Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit...

Heeft uw organisatie 100 of meer werknemers? Dan bent u vanaf 1 januari 2024 verplicht te rapporteren over...